top of page
Caută
  • Poza scriitoruluiTamara C.

Anii preclinici

Tot ce nu e academic e strict opinia personală, iar întâmplările pe care le povestesc s-au întâmplat între anii 2014 și 2016, motiv pentru care e posibil să nu mai fie valabile și acum.

Nu o să dau numele profilor, dar am pus titlurile de cărți și uneori se înțelege la cine fac referire

 

ANUL I

 

→ Practic nici nu ești convins pe ce planetă ai aterizat. Abia înveți unde e facultatea și toată lumea îți lasă impresia că tu deja ar trebui să înțelegi ce ți se cere.


→ În anul I sunt 13 materii, fiecare având creditele aferente. Ca să promovezi e necesară nota 5 la fiecare materie.


Media de final este o medie ponderată, ceea ce înseamnă că fie care notă pe care o luăm se înmulțește cu creditul aferent și se împarte la numărul total de credite anuale.



De exemplu, în anul I eu am avut 60 de credite totale.


Dacă luam 9 la biochimie care are 5 credite, media se poate calcula în două feluri:


1. nota (9) * creditul materiei (5) / credite totale pe an (60) = 0.75. Acest 0.75 se adună la restul de materii care se calculează la fel și se obține media finală.

2. nota (9) * creditul materiei (5) = 45. Calculăm așa pentru fiecare materie și apoi numărul obținut se împarte la 60 (creditele totale) și rezultă media ponderată anuală.


Anatomie și embriologie. Fiecare prof de anatomie preferă o carte: Ranga, Papilian, Lupu etc. Asistenții de LP vor sugera varianta cea mai bună de carte, iar dacă își face treaba bine la LP, cartea va fi doar auxiliar.

Lucrările practice încep cu oasele, iar apoi se axează pe identificarea elementelor anatomice pe cadavru: vase, nervi, mușchi, tendoane, organe etc.

Examenul de LP se dă pe elemente de cadavru, pe poze cu secțiuni sau organe.

La examen sunt liste cu aproximativ 100 de subiecte pe semestru din care extragi 3. Pentru promovare ideal este să fie abordate toate 3, dar depinde de profesor și uneori mai depinde și de ce fustă porți 😏 – pentru băieți n-am nici un sfat sorry pwp.

Treaba stă similar pentru toate semestrele de anatomie. În general nu-ți trebui minte, ci memorie. Se învață prin repetiție constantă pentru că nu e nimic de înțeles. Recomand videoclipuri pe youtube, aplicații în 3D sau un atlas (de obicei reperul este Netter, dar merge orice atlas că anatomia e aceeași).

În anul II, semestru II va fi neuroanatomia care duce toceala la un alt nivel și pentru care nu am nici un sfat în plus pentru că am fost depășită de situație. Dacă până atunci rețineai cum rețineai, aici e haos, dar majoritatea profilor e mai lejeră aici.


Embriologia. O mizerie doar ca să umple timpul. Garantez că nu e nici un om ajuns în anii clinici care să viseze la embriologie. Examenul pe vremea mea se dădea sinteză. Există o listă de subiecte care se respectă + poze proiectate cu secțiuni embrionare (pe care le primeam în cursul orelor de LP) și trebuia să spunem ce vedem (cum îmi zburau banii de taxă pe fereastră, aia vedeam), apoi punea profa niște întrebări de sinteză (cred că tot 3). Puteam vorbi și inspira alți colegi.

Dacă nu se promova embriologia nu se intra în examenul de anatomie, dar la mine în an picau numai străinii.


Las aici un link cu bibliografia anatomiei și cu subiectele de examen din cei doi ani.

 

Biofizică. Am fost la un singur curs unde am văzut că se vorbește despre molecula de apă în 72 de slide-uri. N-am mai fost la alte cursuri și n-am învățat deloc, motiv pentru care am picat în sesiune, ca mulți dintre colegii mei de serie. În toamnă l-am luat cu cea mai mare notă dintre toți, care fusese 7 👌

La LP se fac tot felul de treburi drăguțe, interesante și, mai rar în facultatea asta, practice. Materia de curs e puțin aridă.

Examenul de LP constă strict în ce s-a predat la LP.

Examenul mare pe vremea mea se promova cu un număr relativ penibil de grile, semn că s-au prins că majoritatea e varză.

Este un examen obiectiv, transparent și foarte corect. Nici foarte greu, nici foarte ușor, chiar decent aș putea spune.

Biofizica se face - SLAVĂ CERULUI - un singur semestru.

 

Biochimie. Ajută considerabil ce ai învățat pentru admitere pentru că nimeni nu a stat să ne explice de ce glucoza arată cum arată glucoza. Fiecare se așteaptă să te orientezi în spațiu foarte repede, pentru că nu e timp pentru câtă materie e.

Lucrările practice cumva chiar sunt practice uneori. E oarecum interesantă biochimia odată ce-o înțelegi.

Examenul la seria mea a constat în 10 subiecte de sinteză din cartea catedrei – e una singură și vi se va comunica. Un examen corect și obiectiv.

 

Genetică. Aici nu știu ce m-a lovit.

Lucrările practice au fost teribil de plictisitoare pentru că grupa mea nu făcea nimic practic. Stăteam pe scaun 2 ore și aia era tot. Genetica se face la Sahia (Universitate, ieșirea pe la Hotel Intercontinental).

Nu mai știu în ce a constat examenul practic pentru că nu-mi amintesc această materie.

Examenul mare a fost grilă. Nu mai știu ce voiau de la noi, nu știu dacă acum se face pe bune sau e tot 6/49.

 

Biologie celulară și moleculară (biocel). Doamne, catedra asta e plină de specimene foarte interesante, dar nu în sensul bun.

Materialele noi le-am primit fie de la catedră, fie le-am luat de pe weebly (îl menționez mai jos).

Lucrările practice sunt practice.

Examenul practic constă fie în vorbit pe ce vezi la microscop, fie pe identificarea unor structuri pe pozele pe care ți le dau ei. DOAMNE FEREȘTE, scuipă în sân și dă 8 pași înapoi dacă li se întâmplă ceva lamelor sau pozelor. Poți să arunci microscoapele pe geam și să muști din tencuială, dar lamele sunt sfinte.

Totul merge foarte bine până la examenul mare, când te rogi să ai noroc să pici cu un profesor cât mai aproape de ce se consideră social normal. În anii mei nu puteai da examen cu proful pe care l-ai avut în timpul semestrului.

Se supraviețuiește, dar se și pică.

Este materie de semestru, care se face la schimb cu biofizica (un semestru jumătate dintre serii fac biofizică și cealaltă jumătate biocel, iar după schimbă).

 

Fiziologie. O catedră dragută și oameni care își văd de treabă. În sfârșit ceva care începe să semene cu ce ai tu nevoie în medicină.

Lucrările practice sunt practice. Eu am analizat la microscop saliva unei colege. Dacă citești asta să știi că încă mai am lama.

Examenul mare este grilă și este un examen obiectiv și relativ inteligent.

*Examinarea grilă e imbecilă în sine, nu ai nici un indiciu că omul ți-a înțeles materia, dar e mult mai comod de corectat*.

 

Psihologia sănătății și comunicare medicală (psiho). Super catedră, proful e pregătit, asistenții la fel, toată lumea își face treaba cum trebuie.

Eu la examen am avut complement simplu (care numai simplu nu e: A - a. e, f, g, h; B - e, b, d) și complement multiplu (care se întindea până la i) + un subiect de sinteză. Notele măricele. Recomand să mergeți la cursuri pentru că proful e foarte coerent.


 

Marketing și tehnologie medicală. O altă mizerie. Proful e simpatic, dar nu apuci să te bucuri de asta pentru că ești ocupat să cauți rațiunea materiei ăsteia. O să faceți un proiect în grup (dacă aș fi putut urî ceva mai mult) în care o să aveți o clinică și fiecare va fi doctor. Cine are cea mai faină prezentare primește un punct în plus la nota finală - nu știu dacă a fost real.

La examen ideea este să știți titlul fiecărui capitol și cuvintele cheie, iar pe baza acestor cuvinte cheie să vă învârtiți în jurul cozii spunând același lucru de 324 de ori (minim). Am avut colegi care au scris exact din carte și au luat 8-9, iar eu am luat 10 pe 11 pagini de vorbit aiurea.

Notele sunt uneori cam cum îi cade lui pixul pe foaie.

 

Engleză/Română. O catedră de frustrate obosite care au figuri pe burta goală, mai ales frustrata-șefă. La engleză ideal ar fi să nu lipsești nici dacă mergi cu sicriul după tine.

Examenul are două părți, că DOAMNE FEREȘTE SĂ IEȘI DIN FACULTATE ȘI SĂ NU ȘTII CUM SE SPUNE LA STOMAC ÎN ENGLEZĂ

1. are o parte scrisă în care ai tot felul de exerciții similare cu ce s-a făcut în timpul anului. Există și grilă și sinteză și tot ce-ți poți imagina ca modalitate de evaluare.

2. o altă parte e oralul, care CE SURPRIZĂ - e subiectiv. Se ține cont de activitatea de la curs și dacă te-au remarcat.

E de departe cea mai mare prostie pe care am trăit-o.

 

Educație fizică (sport). Da, ai citit exact ce ai citit. Poți alege anumite sporturi care diferă între ani. Eu am ales baschet (doar de fete), dar puteai alege înot (și fete și băieți), handbal (băieți), volley (fete), taekwondo (cred că și băieți și fete), aerobic (fete). La aerobic vă pune să mergeți la competiție. Dacă reușiți să faceți rost de scutire că nu puteți face sport din motive medicale sunteți obligați să jucați șah și să mergeți la competiție. La "materia" asta poți lua și 9.

 

Opțional. În fiecare an este o listă cu numeroase opționale la care te poți înscrie. În marea lor majoritate sunt lejere și lumea dă 10 ușor, cu mici excepții.

 

Practica de vară. A devenit recent obligatorie din primul an. Poți face practică unde vrei, în general spitalele de stat sunt obligate să te primească. Durează 3 săptămâni pe care nu trebuie să le faci complet neapărat că doctorii înțeleg că în anul I nu poți nici să te legi la șiret singur. Aș recomanda urgențe sau practică pe secții unde se face semiologia. Eu semiologie am făcut la Colțea și e vis în ceea ce privește pedagogia, recomand 11/10.

 

Elemente juridice și malpraxis este o materie nouă despre care nu am detalii și dacă se face cu cine cred eu că se face chiar mă bucur că nu trec prin așa ceva.



 

ANUL II

 

Fiziologie. Fizio de an 2 îndrăznesc să spun că e fundamentală. Fiziologia și semiologia sunt baza a tot ce urmează. Proful nu e de speriat. Examenul e considerat greu pentru că mai trebuie să și gândești și cui naiba îi convine. Grilele lui sunt cele mai simple de obicei. Partea bună este că ați scăpat de mizeria de curs de renal făcut de cea-al-cărei-nume-nu-se-zice. În anul meu a fost examen cu ceea ce numim noi intelectualii grilă negativă. Asta înseamnă că dacă ai o grilă cu 5 variante (1 punct fiecare variantă) dintre care corecte sunt doar A B C, iar tu iei A B C D ți se calculează așa:

  • A este corect și ai luat-o, deci ai 1 punct.

  • B este corect și l-ai luat, deci ai 1 punct.

  • C e corect și l-ai luat, deci ai 1 punct.

  • D nu e corect, dar tu l-ai luat, deci ai minus 1 punct pentru că ai greșit.

  • E nu e corect și tu nu l-ai luat, deci ai 1 punct.

Cu logica asta de TIRAN ai 3 puncte din totalul de 5. Ideea de bază este că mai bine iei corect doar variantele pe care ești 100% sigur.

Examenul e corect, cât faci atât iei.

Recomand Boron/Guyton sau alte atlase care unora le oferă iluzia de productivitate și IQ superior doar pentru cultură generală. În rest e ca și când unii își iau un Littmann 3M DMME3200 Electronic în anul I când nici n-au aflat unde e sala de disecție, dar vor să li te adresezi cu domnu' doctor.

 

Histologie. Se aplică același principiu ca la biocel.

Pentru histo eu am folosit Ross care e foarte bun dacă îți place histologia, doar că la examen uneori nu te ajută să înveți nici cursul ținut de proful cu care dai examenul 🤡.

La examen e haos, rar sunt profi care să fie echilibrați mental și trebuie să ai și puțin noroc și deloc emoții. Șacalii cum simt emoția cum atacă.


Link al unui site de histo pe care pe mine m-a ajutat mult:


 

Bacteriologie. Aici poți face la Cantacuzino sau la Balș. Eu am făcut la Cantacuzino. Practic trebuie să știi să cânți imnul țării.

O să vi se știe numele pe de rost. Vor fi trecute în tabele. Vi se vor face poze ca să țină evidența la curs. Fiecare cuvânt pe care îl scoateți poate fi luat împotriva voastră.

Dacă la curs se vorbește o oră și 40 de minute despre institut și despre parcarea ilegală și în restul de 20 de minute vi se vorbește la foc automat de 8 bacterii, la lucrările practice asistenții sunt în general foarte drăguți. Lucrările practice sunt practice.

Cartea e a profului, se găsește la xerox.

Se dau colocvii de vreo 2 ori la care se iau note de 4.32. Nu contează la nimic în mare parte.

Examenul mare e o nebuloasă de sinteză în care orice ai scrie nu e bine. Notele îți vin în semestrul 2 și te trezești cu orice notă numai nu cu aia la care te aștepți.

Această materie e o întreagă experiență care m-a învățat că e o linie foarte subțire între pasiune și obsesie.

 

Științele comportamentului uman (SCU). Este o prelungire a psihologiei din anul I și se aplică aceleași legi. Cursurile la noi s-au ținut la spitalul Parhon.

 

Istoria medicinei. Pe vremea mea maică era un opțional în care rupeai cu copiatul.

 

Informatică medicală și biostatistică. Am avut noroc de o profă draguță care ne-a ajutat să lucrăm în SPSS (un program de statistică folosit internațional pentru lucrările științifice). Examenul mare e grilă și mai circulă niște grile din care nu pică 100% tot ce e acolo, dar unele coincid. Este o risipă de energie și timp.

 

ORAR


Exemplu de orar AN II SEM 2

→ În ceea ce privește orarul e crunt. Mă trezeam la ora 6 și ajungeam acasă pe la 8 sau 9. Nu apuci mereu să mănânci nici dacă ai ferestre între cursuri sau dacă îți aduci mâncare de acasă. Anul I este un pic mai dramatic din punctul ăsta de vedere față de anul II, unde e puțin mai lejer.

→ În mare parte cursurile sunt facultative (mergi dacă vrei) și se poate trăi și fără ele. Cumulat, cred că în anii mici am fost la vreo 15 cursuri maxim pe care le-au ținut oameni care chiar au ce căuta în pedagogie. La LP de obicei nu ai voie să lipsești, iar dacă lipsești trebuie recuperat cu o serie care urmează să facă lecția la care nu ai fost. Dacă ești ultima serie care are lecția respectivă și tu lipsești ai foarte mari șanse să fii ars pe rug și să nu mai apuci anul II/III. Glumesc, sunt profesori care înțeleg și uneori te pun să faci un rezumat al lecției la care nu ai fost în caz că nu poți recupera. Secretarele încearcă uneori să lase vinerea liberă - sau pun un curs la care te duci dacă vrei.

→ Uneori ai ferestre atât de scurte și în egală măsură atât de lungi încât nu ai timp nici să ajungi acasă, dar nici de stat degeaba. Statul degeaba obosește mult mai tare decât munca activă. Uneori sportul apare la jumătatea zilei și te duci obosit și jegos la următoarele cursuri pentru că nu ai timp să ajungi acasă.


→ Pentru cei din anii preclinici sau care dau admiterea recomand să intre pe grupul Întreabă-ți colegii mediciniști! de pe Facebook unde vor găsi tot felul de informații despre orice materie/prof/asistent de LP.


În primii ani m-am folosit și de weebly pentru diferite informații sau materiale. Pentru anii preclinici weebly a fost folositor, utilitatea lui scăzând cu trecerea anilor.


Pentru anatomie există numeroase atlase în format pdf în cazul în care nu vreți să dați 3 milioane pe un Netter pe care după să nu-l mai deschideți următorii ani pentru că ați realizat că pe Google sunt exact aceleași imagini.


 

Pentru achitarea taxei și depunerea chitanței, las adresa Rectoratului, împreună cu toate datele de contact și adresele necesare viitorilor studenți care nu au domiciliul în București.


2.510 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate

Q&A

Post: Blog2_Post
bottom of page